vrijdag 20 februari 2015

Stekjes komen op!

Een aantal zaadjes die ik op 7 februari heb gezaaid zijn opgekomen. De prei, broccoli, Japanse mos. En zelfs een zaadje van een in de supermarkt gekochte peer - Giesser Wildeman - komt op. Het valt mij op dat de Japanse mos en de broccoli in dit stadium erg op elkaar lijken. Ik ben benieuwd of deze plantjes zich nog in verschillende richtingen gaan transformeren, of dat ik wat labeltjes door elkaar heb gehaald.

Van de peer is niet zeker of deze vrucht gaat dragen, en zo ja, of dit dan ook een Giesser Wildeman wordt. Dit heeft te maken met ingewikkelde kweken van vruchtbomen voor de handel, waardoor alleen enten van de moederboom weer tot eenzelfde vruchtsoort kan leiden. Ik heb daar te weinig verstand van, om daarover te bloggen. Maar alle reacties van kenners onderaan dit blog, zijn van harte welkom.

Het is vandaag geen weer om in de tuin te werken. En dat is voor mij maar goed ook, want ik moet mij nog in een studie Loonadministratie verdiepen. Héle andere bezigheid.

Gisteren was het prachtig. In de moestuin heb ik de eerste hand gelegd aan een verhoogd zaaibed. Daarover wil ik later bloggen op tuinenbalkon.nl, waarvoor ik ben gevraagd als gastblogger. Ben zeer vereerd!


Een spannende zaailing op dit moment is voor mij de Jiaougulan. Een klimplant uit China, die in Nederland populair aan het worden is voor het gebruik als thee. Vanwege de gezonde eigenschappen natuurlijk, die worden geclaimd. Hoe goed de claims zijn onderbouwd, dat weet ik niet. Ik heb nog geen onafhankelijke informatie kunnen vinden. Alleen informatie van verkopers. Ik vind het lekker om te drinken, maar ook wat prijzig. Dus ik hoop van harte dat er plantjes volgen. Die kunnen dan naderhand door middel van het nemen van stekjes worden vermeerderd. Op de verpakking staat dat het niet de makkelijkste zaden zijn om te laten ontkiemen. En er gaan vier weken over heen voordat je wat ziet, dus tot die tijd: nagels bijten en de thee via internet bestellen. Of straks toch maar een stekje kopen? 


Geen opmerkingen: