maandag 9 februari 2015

Nog geen paasei ....

Maar toch een lampje. Ik ben vandaag met een ballon, jute touw en wat papervol aan de slag gegaan. Het had eigenlijk een paasei moeten worden, maar ik vond de vorm niet voldoende eivormig. En de paverpol liet een plastic-achtig vliesje achter tussen het touw. Wat mij op het idee bracht er een lampje van te maken. Met kleine elektrische lampjes natuurlijk, want met een waxinelichtje is veel te gevaarlijk. Dat vliegt gelijk in de brand. Halverwege het project zonk mij de moed een beetje in de schoenen, maar een knutselteam op Facebook.com (in de groep 'Knutselen') heeft mij er door heen gesleept.

Wat heb ik gedaan:
Eerst heb ik een ballon opgeblazen. En paverpol in een bakje gedaan. Dit is een textielverharder, waarover je meer kunt lezen op paverpol.com. Een goedkoper alternatief, dat ik vaak op internet tegen kom is behanglijm. Maar dat heb ik niet zelf uitgeprobeerd. Het touw leidde ik via het bakje door de paverpol, en heb ik daarna tegen de ballon aan geplakt.


Dit is een heel plakkerig karweitje. Zorg voor een goed humeur als je er aan begint, en drink vooraf niet te veel espresso's. Trek iets ouds aan of een goed schort, want als de verharder droogt op je goede kleding, dan is dat erg zonde. Het beste kun je ook een nat dweiltje in de buurt houden, om eventuele spatjes gelijk weg te vegen. Het enige waar paverpol niet aan vast blijft plakken, is plastic. Dus als niet niet regelmatig je werkoppervlak wilt dweilen, kun je ook een plastic onderlegger gebruiken.

Ik heb de natte touwballon op een closetrol gezet om te drogen. Via de knutselgroep op Facebook kreeg ik de tip - voor het verkrijgen van een ei-vorm - voortaan de ballon eerst te vullen met water, en dan omgekeerd aan een touw aan het knoopje van de ballon te laten drogen. Dan blijft de ballon beter in vorm. Dit drogen kan even duren. In dit geval ca. 2 uurtjes.


Na het drogen kun je er een gaatje in knippen. Door dat gaatje kun je een slinger lichtjes stoppen, inclusief de batterijen. Voor mijn knutselprojectje heb ik lichtjes gebruikt die ik een keer bij de Big Bazar heb gekocht. Af en toe zie ik ze daar weer eens liggen, dus volgens mij zijn ze nog steeds verkrijgbaar. Ze werken op batterijen.

Voor de support van de groep 'Knutselen': Hartstikke bedankt voor de support en de reacties. Voor wie dit ook wil gaan maken: Veel plezier!






Geen opmerkingen: