maandag 2 februari 2015

Buffet geopend

Nou ja, voor een roodborstje dan. Eind vorig jaar besloot ik een volkstuin te gaan huren. Voor 100 m2 betaal ik € 40,- per jaar. En in sommige gemeenten, waar veel grond beschikbaar is, kan dit nog goedkoper zijn. Het besluit nam ik op een moment dat ik nog iets ruimer bij kas zat, want ik had op dat moment nog een baan. Met mijn besluit ben ik nu blij, want behalve de huur van de grond, moest ik de borg - 50 euro - en de aanschaf van zaden bekostigen. Inclusief een pak beschermingsvlies van € 7,50 heb ik voor de zaden  € 93,- betaald. Moet ik toegeven dat ik voor de duurdere zaden  heb gekozen. Die geven volgens de leverancier meer kans op goed resultaat. Bijvoorbeeld omdat de zaden makkelijker kiemen, of omdat de planten minder gevoelig  zijn voor plantenziekten. Voor volgend jaar wil ik proberen zaden te oogsten van mijn eigen planten. En er valt vast veel te ruilen met de andere tuinders.

In eerste instantie dacht ik dat het een beetje dom was om uitgerekend in november op het idee te komen om aan een moestuin te beginnen. Dan is het seizoen om nog iets te zaaien voorbij, laat staan dat er nog iets te oogsten valt.

Mijn landje stond  nog vol met gras. Dus hebben behulpzame tuiniers het landje voor mij bedekt met plastic, zodat nu inmiddels het gras is afgestorven.



Dat plastic heb ik gisteren verwijderd. Er zat gelijk een roodborstje op het land, om de beestjes die omhoog kwamen weg te pikken.

Roodborstje
Maar ja, het vogeltje had mij in de gaten, en koos ervoor toch nog even in een boom te gaan zitten om mijn definitieve aftocht gade te slaan.

Geen opmerkingen: