donderdag 12 februari 2015

Alternatieve 'koude bak'

Alternatieve 'koude bak'
Voor de moestuin heb ik een aantal zaadjes binnenshuis voorgezaaid. Maar niet voor alle zaden is dit erg geschikt, omdat de jonge plantjes bij te veel warmte te iel worden. Of omdat de plant goed en diep moet kunnen wortelen. Veel zaden kun je pas vanaf maart of april buiten zaaien in de volle grond. Om het tuinseizoen wat naar voren te halen, zaaien veel hobbytuiniers hun zaden voor in een koude bak. Dit is een bak in de open lucht, die wordt afgeschermd met glas. Zo kan er wel licht bij de opkomende plantjes komen, maar blijft de scherpste kou en sneeuwval de jonge plantjes bespaard.

Gaten geboord in bodem.
In mijn - nu nog - volkomen kale moestuin kan ik nog geen echte koude bak maken. Simpelweg omdat ik daar niet voldoende middelen voor heb. De aanschaf van allerlei materialen moet ik opbouwen. Elke maand weer wat. Dus ik moet kiezen. Voor de moestuin moet ik eerst aan gewone straatstenen zien te komen, om vakken mee te maken. Dan kan ik gaan indelen welk soort groenten ik in welk vak ga plaatsen. Marktplaats en Facebook staan vol met mensen die gratis van hun straatstenen af willen, maar de vraag is groot en de aanbieders kiezen begrijpelijkerwijs voor iemand die ze zelf op kan halen. En ik heb geen auto.

Bovenste laag is zaaigrond
Wat ik deze maand wel op de kop wist te tikken zijn twee glazen deuren, voor € 25,- per stuk. Twee meter lang, en 50 cm breed.Via Facebook, van iemand die zo vriendelijk was ze te komen brengen. Dus het begin is er. Eerder had ik bij de Action vier flexibele plastic manden gekocht, voor € 3,99 per stuk. In de kleur zachtroze, maar ze zijn er ook in stoerdere kleuren. Bij het bestellen van mijn zaden in december bestelde ik al vliesdoek mee, 10 meter voor € 7,95. Dit is speciaal lichtdoorlatend doek, bedoeld voor het beschermen van jonge planten. Potgrond had ik nog. En een lange plank en nog een laagje transparantie buitenbeits.

Geweekt tuinbonenzaad.
De plank heb ik gisteren goed in de beits gezet. Wat zaden van tuinbonen heb ik in een bakje water gelegd, om 24 uur te weken. Dit schijnt het ontkiemen te helpen. In de bodems van de manden heb ik gaten geboord, zodat overtollig regenwater kan weglopen. De eerste laag grond in de manden bestaat uit oude potaarde, afkomstig uit lege buitenpotten. Dit is het goedkoopst. Daarop een laag nieuwe potgrond, wat goedkoper is dan zaai- en stekgrond.

Potgrond bevat voedingsstoffen, maar dat hebben zaden aanvankelijk niet nodig. Om te ontkiemen dragen de zaden hun eigen voedingsstoffen bij zich. Volgens allerlei bronnen op internet voorkomt het gebruik van zaai- en stekgrond dat de jonge plantjes 'verbranden' door een teveel aan voedingsstoffen van buitenaf. Zaai- en stekgrond is voedingsarm, gezeefd, en het voert vocht beter af. Zodat de zaden niet gaan rotten. De bonen gaan vijf cm diep, op ca 10 cm van elkaar de bak in.  

Op de manden leg ik uiteindelijk de glazen deur. Maar dat sluit ze niet helemaal winddicht af. Dus er gaat eerst wat vlies overheen. De manden staan verhoogd op een bankje dat ik ooit bij het grofvuil vandaan heb getrokken. Ik ga ervan uit dat dit beschermt tegen vorst aan de grond. Of dit allemaal goed gaat werken? Dat weet ik nog niet zeker. Maar ik heb goede hoop. Zodra de tuinbonen opkomen, laat ik het zeker weten. Voor de andere bakken moet ik eerst weer nieuwe grond halen. Waarschijnlijk gaan daar straks de tomatenplantjes en preitjes in, die ik binnen heb voorgezaaid.

Als je meer wilt lezen over het gebruik van een koude bak, klik dan op het woord. En voor het lezen over het zaaien van tuinbonen, kun je hier klikken. In de rechter leesbalk vind je een pagina met nog meer links naar goede informatieve sites.

Geen opmerkingen: