dinsdag 3 februari 2015

Alternatieve kweekkast

Basilicum stekjes
Bij mij in de vensterbank had ik verschillende kruiden voorgezaaid. Munt, oregano en basilicum. Het nadeel van binnen zaaien is dat de plantjes snel slap worden, omdat het in huis vrij warm is. Daarom stonden ze op de eerste verdieping, waar het minder warm is dan in de woonkamer. De plantjes zijn nu te groot geworden om in de zaaibakjes te laten staan. Dus kunnen ze naar buiten om af te harden. Als het 's nachts vriest, kan ik ze nog naar binnen halen, dankzij de doorzichtige curverbakken die ik als alternatieve kweekkast gebruik.

Voorlopig gaan de plantjes in plastic bekertjes. Aan de onderkant heb ik met een stanleymes een klein afwatergaatje gemaakt. Die vervolgens gevuld met potgrond en daarna de stekjes daar in gezet. De echte tuinder noemt dit 'verspenen'. De stekjes hebben water gekregen, zodat de worteltjes goed aangesloten in de potgrond staan.

De gevulde bekertjes zijn in de curverbak gezet. Deksel erop, en in de stellingkast. De stellingkast doet op deze manier dienst als alternatieve kweekkast. Voor een echte heb ik helaas plaats noch geld, dus ik werk om dit luxeprobleem heen.

De gebruikte zaaibakjes kan ik nu opnieuw gebruiken voor het voorzaaien van paprika, tomaat en prei. Volgens verschillende sites kunnen groenten als tuinbonen en spinazie in januari al buiten worden gezaaid in een zogenaamde koude bak. Daarvoor zoek ik nog een alternatief, dat niet te veel ruimte inneemt.


Met alternatieve plantenstekertjes

Geen opmerkingen: