dinsdag 17 februari 2015

Gehaakte servetstandaard

Afgelopen week heb ik een geel katoentje ter hand genomen en mijn emmertje Paverpol, om een servetstandaard te maken. Ik haak graag, maar geen grote dingen. Die maak ik nooit af. Kleedjes, boekenleggers en andere dingen 'waar een eind aan zit', zijn meer mijn ding.

Het patroon voor de standaard op de foto rechts komt uit het blad "Ambiance" van Phildar Creations uit 2001 (nummer 2). Dat mag ik dus niet publiceren, wegens het copyright. Maar er zijn veel (gratis) patroontjes voor kleedjes op internet te vinden. Vooral op Pinterest.com, als je zoekt op "gehaakt kleedje". Of het Engelse woord "doily". Mocht je een Engels haakpatroon tegenkomen dat je mooi vindt, dan kun je een vertaalschema vinden op het haakblog van Annemarie Benthem. Als je niet kunt of wilt haken, dan kun je proberen via internet of een kringloopwinkel een kleedje te kopen. In plaats van een rond kleedje kun je natuurlijk ook een vierkant kleedje gebruiken. De doorsnede van het exemplaar dat ik gemaakt heb is 28 cm, en is gehaakt met haaknaald 1,5.

Werkwijze:
Haak of koop een kleedje van ca. 30 cm doorsnede. Heb je zelf een kleedje gehaakt, maak deze dan vochtig en span het op om de juiste vorm te krijgen (1). Een gekocht kleedje is al in de juiste vorm gebracht en hoeft deze behandeling niet te ondergaan. Verpak een mal in plastic (2). Paverpol hecht niet goed aan plastic. Wel aan hout en veel andere materialen. Maar dat wil je nu niet. Gebruik een plankje of iets anders dat de juiste vorm heeft, en de breedte heeft van een pakje servetten (3). Als je wilt, kun je je kleedje opspannen op de mal. Hiervoor heb ik zelf een stuk piepschuim gebruikt, dat ik bewaard had van een gekochte pizza.In dit stuk piepschuim heb ik twee oppervlakkige rechte sneden gemaakt, zodat ik het piepschuim over het plankje kon vouwen (4). Waarschijnlijk lukt dit ook goed met een wat dikker stuk karton. Doop je kleedje in de Paverpol en zorg ervoor dat het goed doordrenkt raakt (5). Knijp het kleedje vervolgens zo goed mogelijk uit en was even je handen. Drapeer het kleedje over de mal en zet eventueel vast met speldjes (6). Als het kleedje helemaal droog is, kun je de speldjes eruit trekken en voorzichtig van de mal af halen. Je standaard is nu klaar.



Geen opmerkingen: