dinsdag 10 februari 2015

Kattengras: Waarom zo duur?

Links zaad, rechts plant
Bij mij in huis komen regelmatig buurtkatten binnen. Mijn eigen katten zijn na respectievelijk 17 en 19 jaar overleden. De laatste in oktober vorig jaar. Maar ik heb nog steeds een kattenluik, en kan de aanloop wel waarderen. Dus dat luik laat ik gewoon open. Zo schuift er af en toe een witte kat door de keuken, die zo schuw is als wat. Die ligt dan op de deurmat als het koud is. Ik hoef maar met mijn tenen te bewegen, en het beestje gaat er alweer vandoor. Een ander verhaal is het met Bisou. Een kat waar ik de naam van weet, omdat ik daar eens een poster voor heb opgehangen. Hij bleef maar bij mij in huis plakken, dus ik begon mij zorgen te maken over mogelijke leed bij de eigenaar. Die kwam zich inderdaad bij mij melden.

Honden hebben baasjes; katten hebben personeel. Door Bisou ben ik duidelijk tot senior personal assistant gepromoveerd, want hij is hier niet weg te slaan. En ik vind het ook wel gezellig, zolang ik maar met mijn haakwerk verder kan. Minder leuk vind ik het geknaag van Bisou aan mijn plantjes. Ik begrijp het wel; we wonen hier in een buurt met erg weinig gras. En voor het opspuwen van
haarballen moet het beestje zo nu en dan toch wat plantaardigs naar binnen werken. De verantwoordelijkheid voor het probleem houd ik bij mezelf. Moet ik maar geen kattenluiken open laten staan. Dus ging ik op zoek naar kattengras, waarvan ik hoop dat het een door Bisou goedgekeurd alternatief mag worden. Mijn eigen katten waren er blij mee.

Ik heb altijd gevonden dat kattengras te duur is. Nooit heb ik begrepen waarom voor een potje gras € 1,75 moet worden betaald. Bij de bloemist om de hoek. Of € 0,99 zijnde het product 'kattengras klein' van Ranzijn. En dit zal bij andere tuincentra niet anders zijn. Kom op mensen, het is gras! Heel Nederland ligt er vol mee... Dus toen ik bij het tuincentrum was, ging ik op zoek naar kattengraszaad. Aan potgrond heb ik immers geen gebrek. Eerst googelen op internet, wat kattengras eigenlijk is. Het is gerstengras, Latijnse naam: Avena Sativa. Of te wel het grassoort dat haver voortbrengt, en in platgeslagen vorm als havermout wordt verkocht. En havermout is tenslotte ook niet duur. Dus mijn vermoeden dat er toch iets van de prijs af moet kunnen, zag ik na mijn speurtocht bevestigd.

Verdachte kat, bij plantresten ....
Gerstzaad gezocht op de tuinplantenafdeling. Helaas. Op de plantenafdeling zijn allerlei zaden te koop, behalve gerstzaad. Het is natuurlijk ook niet iets wat de gemiddelde tuinier in zijn moestuintje zet. Het is meer een boerenproduct. Dus op naar de dierenafdeling. Misschien daar meer geluk? Ja hoor. Maar dan wel vormgegeven als speciaal dierenproduct. Wat zaadjes met een kurkachtig materiaal ertussen: € 1,99. Totale inhoud: 100 gram. Er komt geen voeding meer aan te pas, dus zeker is dat gras dat uiteindelijk de juiste hoogte heeft bereikt, na een week alweer doodgaat. Toch maar meenemen, want anders houd ik geen kamerplant meer over. De verpakking is er voor bedoeld dat je het openscheurt, en er water in doet. Zodat al het zaad in een keer gaat kiemen. Maar 'ons ben zuunig', dus ik heb de inhoud gehalveerd en in een bakje gestopt. Eens kijken wat dat wordt.

Deel kattengras
Volgens de verpakking van het kattengraszaad is het zaad wat daarin zit een variant die extra snel kiemt. Maar dat boeit mij niet zoveel, als ik van plan ben zelf wat te laten groeien uit gewoon zaad. Mijn redenering is dat als ik iedere week wat laat ontkiemen, het te doen moet zijn om altijd vers kattengras in huis te kunnen hebben. Dus dat wil ik proberen. Omdat ik toch nog een pottenpersje wilde bestellen, kwam ik terecht op de site van Vreekens zaden.  Alleen een zak zaad bestellen vind ik relatief duur, omdat er nog verzendkosten bijkomen. Een kilo gerstzaad kost € 5,90. Daar moet ik toch heel wat mee kunnen bereiken? Misschien kan ik het zelfs nog uitdelen hier in de buurt. Of er een dubbeltje per bekertje voor vragen, voor de moeite en de potgrond. Bijna elk huishouden hier heeft een kat. Tegen de muizen trouwens, want het buurtje stamt uit begin 1900.

Enfin, ik ga experimenteren. Later dit jaar deel ik mijn ervaring met jullie.
Mocht iemand toevallig weten waarom kattengras zo duur is, dan verneem ik graag de uitleg.

Geen opmerkingen: