zondag 8 februari 2015

Composteren kun je leren

Wegens de start van een volkstuin ben ik eind vorig jaar begonnen met het composteren van plantaardig tuinafval. Slechts één ingrediënt is dierlijk: het kalk van kippeneieren. Op allerlei fora en in moestuinboeken kom ik het advies tegen om eierschalen vooral niet weg te gooien, maar fijn te malen en door de grond te werken. Je kunt natuurlijk hele schalen op de hoop gooien, maar dan duurt het veel langer voordat ze zijn afgebroken. Ze zijn te vermalen in een vijzel, maar zelf doe ik dat in een elektrische koffiebonenmolen. Om die reden doe ik de eierschalen eerst paar  minuten in een hete oven van minstens 120 graden Celsius, zodat ik zeker weet dat er geen enge bacteriën in mijn molentje blijven zitten.

Daarnaast hoor ik ook vaak dat koffieprut goed is voor de composthoop. Dus dat moet ik dan ook weer uitproberen. Van een cateringbedrijf (Albron Catering) weet ik dat zij op de plaatsen waar zij de catering verzorgen een groene afvalbak hebben staan, waarin  alle koffieprut wordt verzameld. Dan moet er dus een ander bedrijf zijn dat daar baat bij heeft, en die dat op komt halen. Het heeft waarschijnlijk alles met duurzaamheid te maken.

Mijn composthoopje is maar een halve meter breed en 1 meter hoog. Toch gaat er verrassend veel groente- en fruitafval in. Mogelijk door de zachte winter. De schimmels, wormen en andere beestjes kunnen hun werk doen, waardoor de hoop steeds inzakt. Uitgebloeide bloemen kunnen er natuurlijk ook bij. Af en toe weer een laagje opgespaard koffieprut met gemalen eierschalen ... Mijn indruk is dat het fijngemalen spul makkelijker gaat schimmelen en rotten, en daarmee de rest van de composthoop op gang brengt.

In het boekje "Basisgids composteren" (Zuidnederlandse Uitgeverij N.V., België) staat een lijstje van zaken die je op een composthoop kunt deponeren:

  • eierdozen
  • eierschalen
  • fruitschillen
  • herfstbladeren
  • tuinafval
  • groentestengels
  • keukenpapier
  • koffiedik
  • papieren zakken
  • theeblaadjes
  • verscheurd karton
  • verscheurd krantenpapier. 
Vooral niet:
  • gebruikte kattenbakkorrels (wegens overdraagbare ziekten, zoals toxoplasmose)
  • vlees, vis, zuivel 
Papier doe ik er overigens zelf niet op. Zeker geen krantenpapier, wegens de drukinkt. Ik vraag me namelijk af of dat niet schadelijk kan zijn. 

Binnenkort maak ik er een tweede composthoopje bij, zodat ik de eerste verder met rust kan laten, en eerdaags eens kan omscheppen. Dan is het verkregen compost over een paar maanden goed voor de volkstuin.

Stinkt dat niet, zo'n composthoop? Nee! Een goede composthoop stinkt niet. Ze kan hooguit wat naar bosgrond ruiken. Maar je moet er natuurlijk geen dierlijk afval in doen, zoals vlees, kattenvoer, of dat soort zaken. Dat gaat niet alleen stinken, maar trekt ook ongedierte aan, zoals ratten.


Geen opmerkingen: