donderdag 26 februari 2015

Uitdagingen volkstuin


Gastblog op Tuin en Balkon
Gisteren verscheen mijn eerste gastblog op de site van Tuin en Balkon. Die staat vol met tips van twee stadstuiniers - Olaf en Mathieu - voor tuinieren op een klein oppervlak. Erg leuk vind ik dat. En eervol uiteraard! Maar ondertussen ben ik ook aan het werk voor mijn volkstuintje. Dat levert op dit moment wat uitdagingen op.

Uitdagingen volkstuin
Site Tuin en Balkon
Het moestuinvirus, dat sinds kort om zich heen grijpt, had mij vorig jaar november al te pakken. Toen besloot ik een volkstuintje te gaan huren. En dat levert nu de nodige uitdagingen op. Tot eind januari lag er plastic over de tuin, om het gras dat er op groeide af te laten sterven. Omdat het tuintje op die manier droog bleef, werd het een fijne plek voor mollen. Ik bespeurde al snel de eerste molshopen. Nu het plastic van de tuin af is, loopt die vol met water. De mollen zullen er dus wel vandoor gaan. Maar ja, nu sta ik weer tot mijn enkels in de blubber .... En dit is nu ook weer niet de bedoeling...

Hmmm, misschien maar eens in laarzen investeren?
Een mede tuinder, die last had van te veel water, heeft dit opgelost door een diep gat te graven en daar takken in te gooien. Ze heeft het gat daarna weer opgevuld met grond. Sindsdien loopt bij haar de afvoer van water goed. Dus dat ga ik ook maar eens proberen.

Verhoogd zaaibed
Een andere oplossing - voor een deel van de tuin althans - is het maken van een verhoogd zaaibed. Met verzinkt gaas op de bodem, zodat daar geen mollen meer doorheen kunnen. Dat ben ik op dit moment aan het maken met behulp van wilgentakken, en het plastic dat van mijn tuin af is gekomen. Ik ben iemand die graag dingen uitprobeert. Dus dat ga ik ook doen met het gebruik van een verhoogd zaaibed. Als voordelen van een verhoogd zaaibed worden genoemd:

  • Je kunt makkelijker bij de planten, omdat je niet op je knieĆ«n hoeft te werken;
  • Er komt meer licht bij de planten, doordat het zaaibed hoger ligt. Dit geeft de plantjes tijdens het voor- en najaar een voorsprong, als de dagen relatief kort zijn.
  • De grond blijft poreuzer, doordat je er niet overheen loopt. De wortels van de planten groeien makkelijker naar beneden, doordat ze niet zijwaarts op zoek hoeven naar water;
  • De temperatuur van de grond wordt vroeger in het jaar hoger, omdat de grond hoger ligt, en ook vanaf de zijkant wordt verwarmd. Je kunt daardoor eerder beginnen met zaaien.
  • Het overtollige water loopt makkelijker weg;

Ik zal zien wat het oplevert.

Onkruid voor zijn
Zaaibedden worden door handige tuiniers vaak al vroeg in orde gemaakt, zonder dat er al gezaaid wordt. Slimmeriken laten eerst het onkruid omhoog komen, en wieden dat weg. En gaan dan pas zaaien. De zaailingen krijgen zo een voorsprong op het onkruid, dat ongetwijfeld toch weer omhoog komt.

Het plastic aan de zijkanten wordt bijgeknipt,
zodra de bak is volgstort met grond.
Verhoogd zaaibed van wilgentenen,
met gaas op de bodem tegen mollen.



















Waarmee volstorten?
Het liefst zou ik natuurlijk een oplegger met de perfecte grond laten komen. Maar daar heb ik de middelen niet voor. Om de tuin heen wil ik het gras afsteken, en geulen maken. Dit moet een van de oplossingen zijn tegen het teveel aan water in mijn tuin. Wat ik afsteek, gaat in de bak. Ook wilgenhout dat nog bij de volkstuin ligt, kan onderop. Ik heb mij laten verzekeren, dat tenen die niet meer in aanraking kunnen komen met voldoende zuurstof, niet meer zullen gaan uitlopen. Dit doen de tenen alleen als je ze rechtop in de grond zet. De bovenlaag wil ik vullen met potgrond van de Lidl. Daar liggen de zakken van 20 liter nu voor € 1,- in de winkel. Kwestie van een paar keer heen-en-weer fietsen. En dat is dan weer goed voor het betere billenwerk...

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: