woensdag 30 maart 2016

Geurzakje met lavendel

Lavendel

Aan het einde van het het bloeiseizoen van vorig jaar heb ik takjes lavendel geplukt van de lavendelplant uit mijn moestuin.Samen met mijn nichtje Elisa, die de bosjes - waarvan ze er natuurlijk eentje mee kreeg - heerlijk vond ruiken. "Zal ik dan maar een geurzakje voor je maken?", vroeg ik. Het antwoord was natuurlijk: "Jaaaa!".

Het resultaat zie je hier rechts. Het beursje is overigens maar een cm of 7 hoog, al doet de foto misschien anders vermoeden. Het gebruikte patroontje (zonder de bloemetjes) komt uit het magazine "Ambiance" (2002, nr. 370), en was aanvankelijk bedoeld als beursje voor bruidssuiker. Dat patroontje mag ik hier dus niet publiceren, wegens het copyright. De bloemetjes komen uit "100 Bloemen" (Librero.nl, 2011).

Patroontjes vinden

Op Pinterest.com en Welke.nl kun je heel veel patroontjes vinden als je de zoekterm "geurzakje haken" intypt.

Vullen - organza

Voor de vulling heb ik een zakje genaaid van organza. Goedkoop te krijgen bij winkels als de Action. Bij Action zijn momenteel ook kleine organzazakjes verkrijgbaar. Dan heb je er vijf voor € 0,78 cent, in roze of blauw. Een binnenzakje is nodig, om te voorkomen dat de gedroogde lavendel door het haakwerk heen steekt of valt.

Een ander materiaal dan organza kan ook, mits het maar dun is, en dus geur door kan laten.

Andere geuren

Wie niet van lavendel houdt, of graag afwisselt, kan de builtjes ook met andere lekker ruikende zaken vullen. Zoals gedroogde kruidnagel, eventueel gemengd met wat gedroogde sinaasappel- of mandarijnenschillen.



Geen opmerkingen: