zondag 10 april 2016

Framboos stekken

De voorste tak is nieuw, en op een andere
plek neer te zetten. 

Erg makkelijk

Frambozen stekken is erg makkelijk. Vorig jaar kocht ik een rode frambozenstruik. Een herfstframboos. Die geeft elk jaar vruchten. Dit in tegenstelling tot de zomerframboos, die om het jaar vruchten draagt. Mijn framboos heeft dit jaar vanuit de grond een nieuwe tak gemaakt. Die heb ik uitgegraven, met wortels en al. En op een nieuwe plek gezet, waar die verder groeit.

Ondergrondse vertakking

Links en rechts van de oude tak (de achterste op het plaatje rechts) zijn nog meer kleine uitlopers opgekomen. Die laat ik nu eerst wat groter worden. De plant vermeerdert zich door een ondergrondse vertakking, waaruit zich nieuwe uitlopers vormen boven de grond. Ik had de framboos van vorig jaar in de kas neergezet, om te zien hoe zij het zou doen tegenover haar collega buiten de kas. Ik kan wel zeggen dat de groei in lengte buitengewoon was. Wat overigens niet heeft gezorgd
voor meer vruchten. Daarom, en vanwege ruimtegebrek in de kas, verplaats ik de jonge planten naar buiten. Overigens trekt de plant zich zelf niets aan van een scheiding tussen 'binnen' of 'buiten', waar het om vermeerdering gaat. De wortels groeien onder de ramen door, zodat ook buiten de kas nieuwe uitlopers de kop op kunnen steken. Ook buiten de kas kunnen frambozentakken erg lang worden. De takken zijn niet erg stevig, zodat ze ondersteuning nodig hebben.

De stek op haar nieuwe plek.

Herfstframbozen op nieuwe takken

Herfstframbozen groeien alleen aan de nieuwe takken. De oude tak kun je tot op de grond terugsnoeien, zodra de nieuwe tak 20-30 cm hoog is. In het voorjaar volgen er gewoon weer nieuwe takken, en na verloop dus nieuwe frambozen. Zomerframbozen groeien op de zijtakken van hoofdtakken uit het jaar daarvoor. Daarna sterven die takken af en kun je ze terugsnoeien tot de grond. Frambozen van de zomerframboos zijn eerder te plukken, namelijk in juni-juli. De herfstframbozen van augustus tot oktober. Wie graag lang frambozen wil eten, doet er dus goed aan beide soorten in de tuin te zetten.









Geen opmerkingen: