zaterdag 19 maart 2016

Moestuinseizoen weer begonnen

Zaadjes, zaadjes, zaadjes

Sinds vorige week begint het weer leuk te worden in de moestuin. De eerste zaden zijn gezaaid. Zoals tomaten, paprika (thuis, binnen), zomerprei en tuinbonen.


Overstap op biologische zaden

Vorig jaar begon ik met zaden van kruisingen en van niet gekruiste zaden. Het heeft niet zoveel nut om zaden van kruisingen te winnen (F1 staat er dan op het pakje). Omdat de nieuwe zaden niet dezelfde eigenschappen hebben als de plant die je eerst had. Dat vind ik niet handig. Daarom heb ik voor het aankomende seizoen alleen biologische zaden gekocht. Aan het eind van de groei wil ik bezien of ik zaden kan oogsten, van een aantal planten. Sommige zal ik voor dat doel door laten doorschieten tot bloemen.

Witte, eetbare lupine

Witte lupine 
Bij Vreekens zaden heb ik een oud ras witte lupine besteld. De witte bloementrossen veranderen na de bloei in peulen, waar de zaden uit komen. Die zijn eetbaar. Vorig jaar had ik een blauw-roze in de tuin staan, nog van de vorige tuinier. Die vond ik erg mooi, maar die is niet eetbaar. De witte variant wil ik daarom graag uitproberen. Het is een eenjarige soort, die tevens dienst doet als grondverbeteraar. De zaden zijn bijna zo groot als van de tuinboon. Daar heb ik er acht van gezaaid. Ik ben zeer benieuwd hoe ze het gaan doen.

Omdat de plant aan het eind van het jaar allemaal nieuwe zaden produceert, besloot ik een deel van wat ik gekocht had weg te geven aan andere tuiniers. Veel van hen gaan nu ook lupine zaaien. Het lijkt mij geestig, als straks het halve tuincomplex vol met deze planten staan.


Imkeren - bijenteelt

Hier gaat-ie komen, de bijenkast ...
Vorig jaar had ik veel bijen in mijn moestuin, omdat ik een grote bos vlinder-/bijenbloemen had gezaaid. Ik vind het zulke grappige beestjes. Daarom ben ik een cursus 'bijeenteelt' gaan volgen. Ik zit daar nu midden in. Tot nu toe krijgen we alleen theorie, maar eerdaags gaan we natuurlijk ook naar buiten. En dan aan het echte werk, in imkerpak gehezen, met beroker en ramenlichter erop af. Omdat begin mei bijenvolkjes worden aangeboden, heb ik alvast een bijenkast gekocht. Dan kan ik het geleerde tenminste meteen in de praktijk brengen. Van de tuinvereniging mag ik de kast aan de rand van het complex zetten. Ik neem er al snel nog een kast bij, omdat de zwerm zich nog eens splitst. Een nieuw geboren koningin wil in principe met de helft van de zwerm uitzwermen. Die nieuwe zwerm wil ik dan in een nieuwe kast onderbrengen. Mocht er dan met een van de koninginnen iets gebeuren, dan kan ik de zwermen samenvoegen.




Geen opmerkingen: