woensdag 11 maart 2015

Kattengras, waarom zo duur? Deel 2.

Kattengras = gerstegras
Enige tijd geleden vroeg ik mij af, waarom kattengras toch zo duur moet zijn. Het antwoord is: dat moet helemaal niet. In februari bestelde ik zaad van gerstegras (Latijns: avena sativa). Dat is namelijk hetzelfde als kattengras.

De bestelling is binnengekomen, en ik heb intussen al een tweede portie kattengras gezaaid. Net als het 'snel ontkiemende' kattengras, afkomstig van de dierenwinkel, komt ook dit gras al binnen een week op. Mijn 'aanloopkat' Bisou kan het gras erg waarderen.

Een tweede portie gras heb ik in een wat dieper bakje gezaaid. Ik hoop dat het zo langer rechtop blijft staan. Het gras wortelt nogal diep.

Makkelijk zelf te zaaien
Ik had een kilo zaad besteld voor € 5,90. Geleverd zijn 4 pakjes van 250 gram, waarop staat vermeld: € 2,50. Als ik van deze duurdere prijs uit ga, dan betaal ik omgerekend € 0,25 voor een bakje kattengras. Exclusief potgrond. Ik heb namelijk ongeveer 25 gram zaad nodig voor een potje. Dat is een-tiende van € 2,50. Als het gras te geel wordt om nog lekker te zijn voor de kat, gaat het geheel op de composthoop. De potgrond recycle ik op deze manier.

Het voorgezaaide kattengras kostte vorige maand € 0,99. Het kurk-zaad-mengel kostte € 1,99 (voor 100 gram). De inhoud van dat zakje kun je in tweeën splitsen, al staat dat niet op de verpakking. Ik ben dus nu viermaal zo goedkoop uit.

Voor het voorgezaaide kattengras moet de leverancier natuurlijk het zaad, een potje en potgrond betalen, naast het zaaiwerk en transportkosten. En de eindverkoper moet er nog iets aan verdienen. Dit maakt de prijs al begrijpelijker. Maar wie er niet tegenop ziet om af en toe zelf een potje met aarde en wat zaad te vullen, doet er naar mijn idee goed aan om dat te overwegen.









1 opmerking:

Anoniem zei

Interessant artikel! Weet je nog waar je een zak van 1 kilo gerstegras hebt gekocht?