zondag 1 maart 2015

Het kán goedkoper ....


Lage zaaibedden, tuin van medetuinier
Overzicht
Om zicht te houden op mijn uitgaven, heb ik eens opgeteld wat ik de eerste twee maanden aan mijn moestuin heb besteed. Dat valt mij eerlijk gezegd tegen. Toch nog tegen de 300 euro. Dat is dan inclusief pacht, € 40,- en bestelde zaden van ca.
€ 85,-. Daar zitten de meeste kosten in.

Verhoogd zaaibed
Eind februari blogde ik over het maken van een verhoogd zaaibed. Daar heb ik tot nu toe € 47,95 aan uitgegeven. Ik schaf nog een enkele zak potgrond aan voor de bovenlaag. Potgrond is nu in de aanbieding bij Karwei, Gamma en de Lidl. Tuinvlies voor over de bogen heb ik al (zie foto beneden). Dat kan ik met een nietmachine op houten latten nieten. En dan moet het klaar zijn.

Een verhoogd zaaibed is geen noodzakelijke aanschaf. Het wordt ook geen uitgave die ieder jaar terugkomt. Veel tuiniers leggen zo min mogelijk aan in hun tuin. Ze maken slechts wat zaaibedden door het opscheppen van aarde. Daar kun je tussendoor lopen, via de platgelopen paden, waarop géén stenen of andere zaken liggen. Zodoende ligt er niets in de weg, om de tuin in het voorjaar mechanisch te laten ploegen of frezen.

Het kan goedkoper
Verhoogd zaaibed. Nog niet klaar.
Voor 2015 heb ik zaden gekocht. En pootaardappelen, uien en sjalotten. Het zal voor mij een sport worden om daar in het vervolg zo goedkoop mogelijk aan te komen. Bijvoorbeeld via ruilen met andere tuinders en door het zelf oogsten van uitgebloeide planten. Bepaalde groenten kun je voor dat doel ook laten 'doorschieten'. Als groenten doorschieten, maken ze bloemen aan, waar zaden uit voortkomen. Dit gebeurt bij sommige groenten als je ze zaait buiten het voor die groenten geschikte zaaiseizoen, of als ze te weinig water krijgen.

Helaas heb ik - als niets vermoedende beginneling - een aantal zaden van F1-kwaliteit gekocht. Dat is professionele tuinderskwaliteit. Die zaden zijn dus duurder in de aanschaf en de opbrengst is zekerder. Maar om uiteindelijk zaad van te oogsten, is het geen slimme aanschaf. De zaden zijn van speciaal gekweekte rassen, die meestal maar eenmaal het gewenste resultaat geven.

Gereedschapskist maken
Voordat ik aan de moestuin begon, heb ik rekening gehouden met wat aanloopkosten. Ik verwacht dat ik nu een tijd vooruit kan, zonder nog veel te hoeven aanschaffen. Dit jaar wil ik alleen nog een gereedschapskist maken, waar een hangslot op kan. Dan kan ik mijn tuinhandschoenen en andere spullen bij mijn tuin achterlaten. Blogger
Kees de Boon geeft een handleiding voor het zelf maken van een gereedschapskist, tegen lage kosten. Aan tuingereedschap hoef ik verder geen geld te besteden. Omdat mijn vader zijn achtertuin volledig betegeld heeft, mag ik zijn tuingereedschap hebben. Dat scheelt echt enorm, dus daar ben ik erg blij mee.

Overzicht kosten januari en februari 2015

Geen opmerkingen: