vrijdag 3 april 2015

Stoeptuintje - budgetversie

Aan opknapbeurt toe

Aan mijn stoeptuintje moest nodig iets gebeuren. Wegens tijdgebrek heb ik vorig jaar een bloembakje neergezet. Die is nu stuk. En met dat ene nog bloeiende plantje erin, ziet het er erg treurig uit. Dan kun je nog beter niets neerzetten.





Kosten:

Bij Karwei heb ik een borderrol gekocht van 180 x 20 cm. Deze kostte € 6,19. Dankzij twee kortingsbonnen die ik ontving door mijn klantenkaart, heb ik er slechts € 2,69 voor betaald. De lobelia zaadjes (twee zakjes) kosten per stuk € 0,49 bij de Lidl. En twee zakken potgrond (20 liter per stuk) kosten daar € 0,99 per stuk. Als je de korting niet meerekent, ben je dus € 9,15 kwijt. Voor het dichten van gaten rondom de borderrol kun jezand gebruiken, of grind. Of anders potgrond met wat scherven van oude bloempotten erop. Dit om te voorkomen dat er van alles in gaat groeien. Zelf had ik nog een zak zand, waarvan ik niet meer weet wat die heeft gekost.


Werkwijze:

  1. Verwijder de oude stenen of tegels, tot er een gat van drie stoeptegels blijft over blijft. 
  2. Graaf gat het uit, ongeveer 7 cm diep. 
  3. Zet de borderrol erin, met de uiteinden     tegen elkaar aan de achterkant. 
  4. Vul de zo gemaakte plantenbak met 40 liter potgrond. Aan de binnenkant van de rol zit stof, zodat de grond niet tussen de paaltjes door kan vallen. Vul de bak niet verder dan tot bovenaan de stof. 
  5. Zaai je plantjes volgens de aanwijzing op de verpakking. 
  6. Geef water. 
  7. Vul de gaten aan de buitenkant van de bak op met zand of grind.
Tips:
  • Als je zaait, en een kattenrijke buurt hebt, leg dan in iets over de bak waardoor katten er niet in kunnen graven. Bijvoorbeeld kippengaas. Als je direct volgroeide perkplantjes in de bak zet, dan hoeft dit niet.  
  • Als er ventilatieroosters in de gevel zitten, zorg dan dat die vrij blijven.
  • Zoek perkplantjes (of zaadjes daarvan) uit, die passen bij de hoeveelheid zon die op jouw gevel schijnt.



Geen opmerkingen: