zaterdag 24 januari 2015

Ananasjam - suikervrij

De ananassen zijn op dit moment betaalbaar (€ 1,89 bij Lidl). In tegenstelling tot aardbeien, frambozen en andere zomervruchten.

Omdat ik probeer minder tot geen suiker te gebruiken, heb ik besloten suikervrije ananasjam te maken. Omdat vruchten altijd nog fructose bevatten, moet je daarvan overigens ook niet te veel eten.

Fruit op je broodje, zonder toegevoegde suiker, is altijd lekker. En nog steeds gezonder dan jam waaraan suiker is toegevoegd. Als bindmiddel gebruik ik agar-agar (te koop bij reformwinkels). Dit bevat geen zetmeel, en stijft op na afkoelen. Hoeveel je daarvan nodig hebt, is een kwestie van uitproberen.

Van 2 ananassen heb ik 5 potjes jam van ca. 175 ml.
Ook leuk om weg te geven. Omdat ik volgend jaar een moestuin wil onderhouden, verwacht ik jam uit eigen tuin te kunnen maken. Na een paar keer te hebben gerommeld met een pan en een aparte thermometer, heb ik besloten een investering te doen in een kleine elektrische weckketel (via marmelot.com). Een van 9 liter. De meeste ketels kunnen 27 liter bevatten, maar dan moet ik te veel water kokend houden, voor de kleine porties die ik maak. Er zit een thermostaat op.

De ananas is snel gekookt, en kan dan in de weckpotjes worden gedaan en geweckt. Als je meer wilt weten over het wekken van fruit, dan kun je daarover meer informatie vinden op weckenonline.eu.

Weckpotjes kun je online bestellen, maar ze zijn tegenwoordig ook te koop bij de Xenos.

Geen opmerkingen: